موکت عایق حرارتی چیست؟ بررسی انواع موکت عایق حرارتی

موکت عایق حرارتی

در ابتدا لازم است چند سوال در مورد این نوع موکت طرح شود و در ادامه مقاله به آن ها پرداخته خواهد شد. آیا الیاف خاصی در تولید موکت عایق حرارتی استفاده می شود؟ موکت عایق حرارتی  چگونه می تواند در کنترل دمای محیط موثر واقع گردد؟ میزان تاثیر استفاده از موکت عایق حرارتی برای حفظ دمای محیط به چه صورت است؟

 

موکت عایق حرارتی چیست؟

یکی از ساده ترین و ارزان ترین روش های حفظ دمای محیط، استفاده از موکت عایق حرارتی است. به نظر شما چرا کف منازل و ساختمان های اداری و محیط کار و انواع قطار ها و مسافرخانه ها با موکت پوشانده می شود؟  موکت علاوه بر اینکه باعث زیبایی محیط می شود و جلوه خاصی به منزل می دهد، کاربرد های  مفید دیگری نیز دارد. مثلا باعث کاهش کثیفی محیط، کاهش آلودگی صوتی و کاهش هدر رفتن انرژی گرمایی و سرمایی می شود. بنابراین موکت عایق حرارتی نقش مهمی در کنترل دمای محیط دارد.

موکت عایق حرارتی چیست

 

حفظ دمای محیط توسط موکت عایق حرارتی

انرژی حرارتی بر اثر افزایش انرژی جنبشی بین مولکول های هوا ایجاد می شود. هر قدر که میزان انرژی جنبشی مولکول ها بیشتر شود میزان گرمای تولیدی نیز افزایش می یابد. حفظ دمای محیط در منازل مسکونی، اداره ها، هتل ها، مسافرخانه، وسایل موتوری مثل قطار و… بسیار اهمیت دارد.

مقدار سردی هوا در زمستان در  کشور های مختلف متفاوت است. هر قدر که هوا سردتر باشد در نتیجه میزان انرژی جنبشی توسط مولکول های هوا کمتر است و دمای محیط کاهش می یابد. امروزه از وسایل حرارتی مختلفی برای ایجاد گرما و افزایش دمای محیط  استفاده می شود.  از جمله این وسایل می توان به انواع بخاری ها، شوفاژ ها و… اشاره کرد.

 

روغن پارکت چیست + اموزش تصویری استفاده از روغن پارکت

 

مکانیسم حفظ انرژی گرمایی توسط موکت عایق حرارتی

در تولید موکت از انواع الیاف طبیعی و مصنوعی استفاده می شود. موکت قادر است که به دلیل نوع بافت و جنس الیاف  به کار رفته، از هدر رفتن دمای محیط جلوگیری کند و هوای سرد را به محیط منتقل نکند. در واقع جنس الیاف  به گونه ای است که میزان انتقال گرما و سرما را به محیط دیگر کنترل می کنند.

طرز تولید موکت عایق حرارتی

الیاف مورد استفاده در موکت به دو صورت طبیعی و مصنوعی است. میزان قدرت، مقاومت و استحکام، میزان توانایی در حفظ حرارت محیط، میزان کاهش آلودگی صوتی، میزان خاصیت ضد الکتریسیته مالشی در انواع الیاف های موکت عایق حرارتی متفاوت است. هر قدر که میزان الیاف به کار رفته مصنوعی تر باشد، میزان مقاومت و خاصیت عایق حرارتی و عایق صوتی بودن آن نیز بیشتر است. درباره مزایا پارکت چوبی بخوانید.

طرز تولید موکت عایق حرارتی

الیاف طبیعی

الیاف طبیعی  مورد استفاده در موکت ها از جنس پشم است. پشم به علت بافت نرم و لطیف خود در بین مردم بسیار پر طرفدار است. موکت هایی که از جنس پشم هستند و دارای پرز های بلندی هستند از نظر زیبایی و کیفیت در حد فرش هستند و می توان به جای فرش از این نوع موکت ها استفاده کرد. پشم از جنس الیاف حیوانی است و میزان لطافت آن بسیار زیاد است و بر اثر استفاده زیاد خیلی زود کثیف می شود. از جدیدترین انواع موکت اداری کارپت لند دیدن فرمایید.

الیاف مصنوعی

الیاف مصنوعی بر اثر مواد شیمیایی مختلف و فرآیند های مختلف بر روی نفت حاصل می شود. الیاف مصنوعی از جنس دو ماده نایلون و رایون بسیار معروف و پر طرفدار هستند و در صنعت نساجی در زمینه های مختلف مثل تولید پارچه و لباس مورد استفاده قرار می‌گیرند.

الیاف نایلون و رایون

این نوع الیاف در برابر ضربه بسیار مقاوم و پایدار هستند و چون از جنس مواد شیمیایی هستند میزان انعطاف پذیری بالایی هم دارند. بنابراین در تولید موکت، از الیاف مصنوعی نایلون و رایون به وفور استفاده می شود. به دلیل خاصیت رنگ پذیری زیاد این نوع الیاف، موکت هایی در طرح ها و رنگ های گوناگون متناسب با انواع محیط کاری، منازل مسکونی و هتل ها تولید می شود.

الیاف مصنوعی پلی استر

این الیاف در موارد بسیار زیادی مثل تولید انواع فرش ها، گلیم ها  و موکت های عایق حرارتی استفاده می شود. پلی استر در مقابل ضربه  مثل  الیاف نایلون بسیار مقاوم است و نسبت به موکت پشمی و نایلونی دیر تر کدر می شود. این نوع موکت ها از نظر قیمت بسیار مناسب هستند و اکثر مردم توانایی خرید این نوع موکت را دارند. آموزش رفع بوی بد موکت را بخوانید.

 

0 تا 100 معرفی انواع کفپوش ساختمانی بهمراه 4 اصل مهم

 

بررسی انواع موکت عایق حرارتی

موکت های عایق حرارتی بر حسب میزان طول پرز، تراکم پرز و کیفیت الیاف طبیعی، نوع الیاف مصنوعی، مقدار کیفیت الیاف مصنوعی، میزان ضخامت و میزان نرمی و لطافت به انواع مختلف تقسیم می شوند.

  • هر قدر میزان طول و تراکم پرز های استفاده شده در موکت بیشتر باشد موکت نرم تر است و از انتقال حرارت به مقدار زیادی جلوگیری می کند. بنابراین موکت های پشمی به علت لطافت و نرمی و پرز هایی با طول بلند و تراکم زیاد مهمترین نقش را در حفظ دمای محیط و مناطق سرد کشور های مختلف دارند. اما به سبب طبیعی بودن الیاف پشمی از نظر قیمت گران هستند و اکثر مردم توانایی خرید این مدل را ندارند. بسیاری از افراد نسبت به جنس های پلاستیکی و مصنوعی آلرژی دارند. بنابراین موکت پشمی  باعث بروز آلرژی در افراد نمی شود.
  • هرچه میزان ضخامت و قطر موکت بیشتر باشد توانایی بیشتری برای جلوگیری از اتلاف و هدر رفتن انرژی حرارتی دارد. موکت هایی که ضخامت کمتری دارند و معمولا از جنس نایلون هستند در نگهداری انرژی حرارتی نقش مهمی ندارند و به دلیل خشکی و حالت زبر بودن و لطافت کم ممکن است باعث آزار افراد شوند.
  • هر قدر که میزان کیفیت الیاف مصنوعی به کار رفته در موکت عایق حرارتی نایلون و پلی استر بیشتر باشد، مقاومت و ماندگاری موکت در برابر ضربه های مختلف بیشتر است و بنابراین مردم با خرید ارزان  قیمت موکت های مصنوعی در طرح ها و رنگ های مختلف، منجر به ایجاد تنوع در دکوراسیون  منازل می شوند و  باعث حفظ انرژی محیطی می شوند.
  • در صورتی که کف منازل، ساختمان های ادرای، هتل های مختلف توسط موکت پوشانده شود از اتلاف انرژی حرارتی جلوگیری می شود. پیشنهاد می شود آموزش کامل نصب کفپوش پی وی سی را بخوانید.

انواع موکت عایق حرارتی

موکت آکریلیک چیست؟ | موکت آکریلیک چگونه تولید میشود

 

کلام پایانی

در این مقاله  کارپت لند سعی کردیم اطلاعات کاملی در مورد انواع موکت عایق حرارتی (کفپوش حرارتی) در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. امیدواریم  مورد پسند شما عزیزان واقع گردد.

 

برخی از سوالات رایج:

موکت عایق حرارتی چیست؟

موکت عایق حرارتی نقش مهمی در کنترل دمای محیط دارد. همچنین باعث کاهش کثیفی محیط، کاهش آلودگی صوتی و کاهش هدر رفتن انرژی گرمایی و سرمایی می شود.

انواع موکت عایق حرارتی کدام اند؟

موکت های عایق حرارتی بر حسب میزان طول پرز، تراکم پرز و کیفیت الیاف طبیعی، نوع الیاف مصنوعی، مقدار کیفیت الیاف مصنوعی، میزان ضخامت و میزان نرمی و لطافت به انواع مختلف تقسیم می شوند.

امیدواریم که از این مقاله کارپت لند وارد کننده موکت اداری تجاری و هتلی راضی باشید .اگر نقطه نظر و کامنتی دارید با ما درمیان بگذارید.
image_pdfنسخه pdfimage_printچاپ مطلب
2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *